Thursday, March 17, 2011

ESPAÑA: El consumo de cemento registra el primer aumento desde octubre de 2007



El consumo de cemento sumó 1,74 millones de toneladas durante el pasado mes de febrero, un 2,73% más respecto al mismo mes de 2010, con lo que se anotó el primer incremento mensual desde octubre de 2007, según la patronal cementera Oficemen.

El dato acumulado de los dos primeros meses del año también arroja un aumento, del 1,59%, hasta sumar 3,23 millones de toneladas de cemento absorbidas por el sector.

En enero, este mercado se mantuvo estable, pero se anotó la menor cota desde 1998 en términos absolutos, con 1,49 millones de toneladas.

Con todo, la patronal descarta que los incrementos de consumo de los dos primeros meses de 2011 constituyan un síntoma de mejora del sector, y lo atribuye a un efecto estadístico.

En concreto, lo achaca a la comparación con los dos primeros meses de 2010, en los que el consumo se desplomó por el paron que produjeron en las obras en marcha las adversas condiciones meteorológicas que se registraron en ese bimestre.

Según sus datos, la demanda aparente de cemento sigue cayendo por el parón constructor que se registra en el mercado español, tanto de edificación como de obra civil.

De hecho, Oficemen indica que, en caso de descontar el efecto de dichas condiciones meteorológicas, el consumo de cemento en los dos primeros meses de 2011, arrojaría un descenso "próximo al 10%".

El sector acumula tres años consecutivos de descensos (2008-2010) que llevaron al sector a cerrar el pasado año en un volumen similar al de 1994.

REPUNTE DE PRODUCCIÓN

En cuanto a la producción de cemento, cerró febrero en niveles similares a los del mismo mes de 2010, con 1,79 millones de toneladas y un leve descenso del 0,17%.

En el conjunto de los dos primeros meses del año arroja un repunte del 3%, con un total de 3,43 millones de toneladas de este material de construcción fabricadas.

De su lado, las exportaciones siguieron creciendo, un 74,2% en febrero y un 41,7% en el conjunto de los dos primeros meses, mientras que, por contra, las importaciones cayeron un 36,3% en el segundo mes y un 47% en los dos primeros.

JAPON: Cemex ‘construiría’ ganancias en Japón


Según Ixe, las ventas de la cementera en Asia crecerían 21.1% con la reconstrucción del país; se prevé que para el restablecimiento de la infraestructura se utilicen alrededor de 180,000 mdd

CIUDAD DE MÉXICO (Notimex) — Ixe Casa de Bolsaprevió que en Japón la demanda de materiales de construcción, entre ellos el cemento, aumentará de manera significativa más adelante, a fin de llevar a cabo la reconstrucción de lo destruido por el terremoto y el tsunami del viernes pasado.

Esto representa una oportunidad de negocio para lacementera mexicana Cemex.

"Consideramos que la situación de Japón representará a mediano plazo un factor positivo para Cemex en sus operaciones en Asia, por el impulso que se dará a sectores de construcción e infraestructura que conllevarán a mayor demanda de materiales de construcción (cemento)", dijo el analista de Ixe, José Itzamna Espitia.

Itzamna Espitia precisó que la infraestructura y el sector construcción del país asiático sufrieron un fuerte daño, y se estima un monto de alrededor de 180,000 millones de dólares o mayor, para realizar la reconstrucción.

Esto incluirá carreteras, puentes, vías ferroviarias, puertos de todo el país y lo correspondiente al sector inmobiliario.

La capacidad instalada de producción de cemento deCemex en aquel continente es de 5.7 millones de toneladas por año, y en 2010 vendió casi 4.5 millones, "por lo que ante la expectativa de una mayor demanda de cemento en Japón, Cemex podría incrementar su volumen de venta en 21.1% en la región".

De acuerdo con el reporte, a nivel consolidado el beneficio para la cementera es moderado por la participación de Cemex en la región, ya que no tiene operaciones en el mercado japonés, pero sí tiene presencia en Asia a través de Filipinas, Tailandia, Blangadesh, Taiwán y Malasia.

Durante 2010, la región vendió 7.0, 4.0 y 1.4% de los volúmenes de venta de cemento, concreto y agregadosde manera respectiva, de Cemex; en tanto, Asia representó 3.6% de las ventas (en dólares) y 3.6 por ciento% de su flujo operativo (Ebitda Ajustado), precisó.

El analista destacó que del total de las exportaciones de cemento de las operaciones en Asia de la compañía, 85% fue exportado a la región sureste de Asia (15% a Europa).

Pero ante la situación de Japón, el porcentaje exportado a la región de Asia pudiera ser mayor, si además tomamos como factor la distancia.

En el corto plazo, agregó, la situación de Japón, de deuda en Europa y el conflicto geopolítico en África y Medio Oriente han tenido mayor preponderancia en los mercados accionarios, por lo que no descartó volatilidad en los mismos y en el precio de la acción de la compañía.

"Prevemos perspectivas positivas para Cemex en este año y consideramos que a mediano y largo plazo, debido a una mayor recuperación en sus mercados, la compañía tendrá mejores resultados operativos. Por lo anterior, reiteramos nuestra recomendación de mantener y nuestro Precio Objetivo (PO) estimado de 2011 de 13 pesos", puntualizó.

CHILE: Cementos Melón Elevará Demanda Sobre 10% Este Año



El foco de la cementera del grupo Brescia estará puesto en asegurar y fortalecer la producción de la planta de moliendas en Ventanas, la cual inaugurarán en abril próximo.



Un positivo año prevé la cementera del grupo peruano Brescia, Melón, a raíz de que la reconstrucción de las zonas dañadas por el terremoto en el país será más intensiva que en el 2010. “Si bien el 2010 no tuvimos el crecimiento que habíamos esperado, confiamos en que 2011 marcará una diferencia, gracias al proceso de reconstrucción del país que tomará un ritmo más acelerado”, afirmó el director de la compañía, Jorge Carey. 
Así las cosas, “el crecimiento de la demanda de cemento para el mercado fue de un 5% en 2010 y, a la luz de los factores antes mencionados, esperamos que este año el alza sea de por lo menos un 10%”, apuntó Carey.
Mientras, durante este año, el foco de la compañía estará puesto en asegurar y fortalecer la producción de la planta de moliendas en Ventanas, la cual inaugurarán en abril próximo. 
Igualmente, en Melón esperan finalizar el proceso de apertura de las canteras que alimentarán de materias primas (y fundamentalmente de caliza) a su planta de La Calera, así como terminar las adecuaciones de este centro para el nuevo mix de productos. 
“La nueva planta de moliendas en Ventanas implicó una inversión cercana a los US$55 millones. La apertura de las nuevas canteras, en tanto, y el proceso de adecuación de Planta La Calera al nuevo mix, suman una inversión cercana a los US$25 millones”, detalló Carey.
Respecto a la integración con el grupo Brescia –que adquirió a Melón en el 2009–, Carey manifestó que “la evaluación que tenemos de este proceso es muy positiva. Melón ha sido parte de varios grupos. Esto le ha permitido integrar en su organización las mejores prácticas de cada uno de ellos”.

PARAGUAY: Escasez sigue crítica en Concepción

CONCEPCION (Aldo Rojas Cardozo, corresponsal). Distribuidores de cemento, autoridades locales y profesionales de la construcción solicitarán una audiencia con el presidente de la República, Fernando Lugo, y el ministro de Industria y Comercio (MIC), Francisco Rivas, para tratar la escasez de cemento que soporta el primer departamento desde hace cinco meses. Se pedirá también la destitución del presidente la Industria Nacional del Cemento (INC), Optaciano Gómez.    

Los distribuidores denunciaron que se les dificulta retirar el producto de la fábrica de INC instalada en Vallemí. Las malas condiciones de la ruta (que empeora en épocas de lluvia) hacen que el traslado de cemento se haga cada vez más difícil. Asimismo, señalaron que desde hace unos 30 días las embarcaciones no hacen llegar el producto al puerto de Concepción.    

Además, la mala distribución por parte de la propia cementera (que entrega a “maletineros” en lugar de proveer a los depositeros legales) hace que el producto se encarezca en toda la zona Norte y no solo el departamento de Concepción.

Acuerdo no se respeta   

El acuerdo de provisión justa firmado hace dos meses entre comerciantes, profesionales de la construcción, autoridades de Concepción y de  INC no se cumple, según se denunció.    

Es por eso que  representantes de los distribuidores de cemento, arquitectos e ingenieros,   procurarán la audiencia con el presidente Lugo   y el ministro  Rivas. La idea es plantear principalmente soluciones a la escasez del material de construcción.

Los referentes del sector de la construcción advirtieron que si no logran la solución a la escasez y la destitución de Gómez, cerrarán el río Paraguay y  las rutas de la zona.    

Fábrica paralizada    

Celso Ovelar, intendente de San Lázaro, dijo que  actualmente se está trayendo clínker de España, hecho que preocupa al distrito, ya que “la mayoría de la población trabaja en la INC”. 

“Lo que vamos a exigir es que la fábrica  se ponga en condiciones, porque se necesita inversión para  producir clínker”, indicó Ovelar. Añadió que  la planta  de Vallemí “es la garantía de la INC, porque si no hay clínker no va a haber  cemento”.

JAPON: Afectados y beneficiados por el terremoto en Japón



Al ser Japón la tercera economía más grande del mundo, de gran vocación exportadora, se anticipa que entre los sectores más afectados por la crisis desencadenada por el terremoto estará el exportador y, desde luego, el asegurador, por la magnitud de los daños en la infraestructura y la vivienda.

Los sectores de energía y metales enfrentan cortes de electricidad y grandes incendios, aunque por ahora algunos puertos y siderúrgicas que cerraron como medida de precaución fueron reabiertos. Las refinerías petroleras, al igual que las plantas nucleares, cerraron de inmediato tras el terremoto.

La baja inicial en el petróleo, de acuerdo con la Agencia Internacional de Energía, se explica por la menor demanda que en el corto plazo sucederá de ese país. Japón consume 4.4 millones de barriles diarios.

En tanto, Sony Corp suspendió la producción en ocho plantas en la región afectada y dijo no estar segura de cuándo se restablecerán las operaciones.

Por su parte, Toshiba Corp declaró que no sabía cuándo sería capaz de reabrir su fábrica de chips, ubicada en el norte de Japón.

Impactan a Mexichem

Los efectos para México empiezan a cuantificarse. Mexichem anunció que sus operaciones de Japón permanecerán suspendidas aproximadamente un mes. La contribución anual de Japón a las operaciones de Mexichem es de 3.0%, por lo que el efecto sobre el consolidado es de apenas 0.25% de las ventas.

...pero no todos pierden

Entre los sectores que resultarán beneficiados por la crisis que se vive en Japón se cuentan los asociados, en primer lugar, a la reconstrucción del país. Kajima Corporation, empresa japonesa dedicada a los proyectos de ingeniería y a la construcción de plantas nucleares, acumuló una ganancia de 28.3% en la jornada de ayer, en su mercado de valores.

Taiheiyo Cement Corp, Sumitomo Osaka Cement Co Ltd, empresas cementeras que cotizan también en el índice Nikkei, registraron ganancias de 23.1 y 20.5%, respectivamente. Taisei Corp, dedicada a la construcción de oficinas e instalaciones eléctricas, avanzó 20.3 por ciento.

Es importante destacar que muchas de las actividades productivas se desplazaron a países vecinos, lo que se reflejó en las variaciones positivas de los mercados financieros de esos países. En Hong Kong, el índice Hang Seng registró un avance de 0.41%; el CSI 300, de China, aumentó 0.48 por ciento. En Corea del Sur, el KEX 100 aumentó 0.76 por ciento.

Otras economías emergentes, que si bien no tienen tanta cercanía geográfica, pero que actualmente podrían aprovechar el vacío dejado por Japón, registraron variaciones positivas en sus mercados de valores. El mercado de Indonesia avanzó 1.05%, el de la India 1.46% y el de Tailandia 1.57 por ciento.

EEUU: Hudson Valley cement plant closing in June

cATSKILL, N.Y. — A Hudson Valley cement plant will be closing in June, putting dozens of people out of work.

The Register-Star of Hudson reports that Holcim Inc. President and Chief Executive Bernard Terver announced Tuesday that the company will close its factory in Catskill because of the poor economy and market conditions.

Terver says the company will mothball the plant after its last day of operation, expected to be in mid-June.

The company took over operations at the plant from St. Lawrence Cement in 2008.

Holcim temporarily laid off more than 60 employees last fall, about half the work force. The layoffs were extended in January and February. Workers were also laid off in 2009.

Holcim is the American subsidiary of Swiss-based Holcim Ltd., one of the world's leading cement manufacturers and suppliers of crushed stone, sand and gravel.

INDIA: Cement prices climb without respite

Up 30% since New Year, though sales growth much below earlier estimate; supply regulation alleged.

Since the Union Budget’s presentation in end-February, cement companies have accelerated price increases. Last fortnight witnessed all-India average prices going up a little over 10 per cent and set to hit Rs 300 for a 50-kg bag soon.

Currently, the all-India cement price is Rs 290 a bag; it was Rs 255 a bag two years earlier. Industry experts said the first three quarters of the current financial year did not see higher profits for companies. In the second quarter, marked by the monsoon, several regional cement makers had slipped into the red, with operational losses.

The Mumbai market again took the lead in raising prices last week.

Cement companies raised their prices, pushed the retail level to Rs 305 a bag. In Kolkata, it is around Rs 295; in the north, at Rs 285. In the south, cement is available at an average of Rs 285 — in Kochi at Rs 315, in Bangalore at Rs 280 and in Hyderabad at Rs 265 a bag.

CEOs of large and mid-sized companies across the region that Business Standard spoke to rejected the possibility of any reduction in prices till May, before the monsoon sets in.

“Cement prices will either go further up or stabilise at current levels. But there is no room for prices to slip,” said the top executive of a company having its operations in the north.

PAKISTAN: APCMA seeks govt’s help to save cement industry

KARACHI: All Pakistan Cement Manufacturers Association (APCMA) has appealed to government to remove bottlenecks impacting cement industry—as 4 out of 22 units have been shut down and the rest are on the verge of collapse due to mounting losses.

APCMA spokesman Wednesday said cement manufacturers have yet to pass on large impact of rapidly increasing input costs in coal, electricity, diesel, paper sacks and transportation cost. Current cement rates range from Rs 340 to Rs 355 per bag in different markets. Inflationary pressures in the past three years impacted rates of every item but cement industry has not been able to pass on impact of increased cost to consumers due to stiff competition among manufacturers and surplus capacity particularly in north of the country. 

He said construction activity has come to a standstill due to a drastic cut in development expenditure and increase in cement rates would further impact whatever activities are taking place. Government levies account for 30% of price of 50 kg cement bag. “These levies are highest in the region. They include federal, provincial excise duties amounting to Rs 37 per bag which is unjustified, over and above GST @17% i.e. Rs 45 per bag. In total government levies exceed Rs 80 per bag.”

He said excise duties are levied around the world to curb use of injurious or luxury items like liquor, cigarettes or high-end passenger cars, cosmetics etc. Governments world over encourage use of cement as it is major component in construction activities and construction sector is biggest employer of semi and unskilled labor force of any economy. The removal of excise duty would improve viability of industry, as instead of raising cement rates, industry will be able to maintain prevailing rates and give boost to construction business.

Spokesman warned that highly capital-intensive industry would not be able to survive unless at least reasonable profitability is assured. “More industries would close down in a year time if remedial measures are not announced immediately resulting in skyrocketing of product prices. The allegation of engineered production by certain quarters at low levels is absurd. No unit posting regular losses would like to withhold production if it could sell its product. These are testing times for cement industry and it needs all possible help, facilitation from government.”

SRI LANKA: Sri Lanka cement firm in talks for $45mn building complex

Sri Lanka's listed Lanka Cement PLC is in talks with a Chinese firm to construct a 25-storey office and shopping complex and is also looking for a local investor to re-build a defunct cement factory, officials said.

The planned property project is valued at about 5.0 billion rupees (45 million US dollars), Lanka Cement chairman S J Paranagama said.

The building is expected to come up on land belonging to Lanka Cement in Kollupitiya, an upmarket commercial suburb in Colombo.

"The government took a decision to develop this 95 perch land belonging to Lanka Cement on a 25-year build, operate and transfer basis," secretary to the ministry of state resources Willie Gamage said.

"At the moment we are having discussions with a Chinese company to build a 25-storey office and shopping complex within the premises."

Lanka Cement also owns a factory in Sri Lanka's northern Jaffna peninsula in which several foreign investors have expressed interest. The factory was closed during a 30-year war which ended in May 2009.

But the firm is now looking for a local partner.

"Due to security measures our preference is only for a local investor," Gamage said. "We also want to avoid any kind of monopoly.

"The premises are at present occupied by the Sri Lanka Army and they will vacate it soon."

Lanka Cement is controlled by the government through a 62 percent stake held by Sri Lanka Cement Corporation, also a state entity.

AFRICA: TANZANIA: Tanga Cement Defies Odds to Excel

TANGA Cement has posted a net profit growth of 6 per cent, despite key challenges and critical issues that faced the cement industry last year.

The company outperformed its own profitability targets and recorded a net profit of 32.2bn/- last year compared to 30.4bn- recorded in 2009.

The year was rocked with the removal of suspended import duties and the impact on the increased importation of imported cement, deteriorating power supply and poor infrastructure.

Investment experts say that the positive performance of the listed company on the Dar es Salaam Stock Exchange (DSE) is a good indicator that its shares are also doing well.

Tanzania Securities Chief Executive Officer, Mr Moremi Marwa said that the company faced a number of challenges in the cement industry which could have slowed down its profitability.

He was commenting on the company's weekly market commentary saying the key indicators among others were high margins, underlying sales growth, strong cash flow, above average earnings, yields and dividend payouts.

According to the financial results posted recently, Simba Cement's revenue grew by 24 per cent 149.2bn/- compared to 119.9bn/- recorded in the pervious year. Earnings per share (EPS) rose to 506/- per share from 478/- per share in the previous year.

As a result, the company increased its dividend payout for the year by 38 per cent 247/- per share from 179/- per share in 2009.

"The dividend payout represents a yield of 13 per cent given the current market price of 1,920/-", Mr Marwa said in the weekly market commentary, issued yesterday, adding: "In line with our earlier analysis and forecast, Simba Cement is currently trading at a PER (price earning ratio) of 3.79".

Tanzania Securities earlier forecasts that listed stocks at DSE are under priced compared to other regional players. Meanwhile, the DSE all-share index made a U-turn yesterday to appreciate by 1.16 per cent to close the session at 1,174.72 points.

Last Friday, the DSEI dropped to historic day low of 15.42 per cent and plunged to 1,172.67 points. The index was pulled down after the Nation Media Group (NMG) price dropped by over 13 per cent to 3,100/- from 3,600/- a share

.

JAMAICA: Work To Start On New Cement Plant

Construction of Jamaica's second cement-production plant is expected to begin within the next three months if Canadian engineering firm Cemcorp gets the approval of the National Environment and Planning Agency (NEPA), the Ministry of Energy and Mining and the parish councils of St Catherine and Clarendon.

Cemcorp's chief executive officer, Armand Nahmiache, who is in the island undertaking preparatory work for the construction project, said the approval process was far advanced and expects to break ground within 90 days.

Nahmiache, in an interview with the Financial Gleaner last week, said financing is already in place for the proposed US$340 million, 1.5-million tonne capacity plant to be built at Port Esquivel in St Catherine, and which will operate under the name Cement Jamaica Limited.

He said the new cement company was intended to serve the Caribbean as a whole. "The Caribbean is controlled by one or two companies," he said, adding that "we are of the view that there is room for another player."

Large client base

Trinidad Cement Limited and its Rockfort, Kingston-based subsidiary, Caribbean Cement Company, are the dominant players in the market.

Nahmiache said the regional markets apart, Cemcorp has a large client base, including high-end users of the commodity in Canada, which provides a guaranteed market for about 75 per cent of the approximately 900,000 tonnes of cement the company expects to produce annually at start-up.

The remaining 25 per cent, or 225,000 tonnes of cement, which the company intends to distribute in Jamaica, represents around 25-27 per cent of the total local distributive trade, which combines the activities of market-share leader and producer Caribbean Cement Company, as well as importers Tank-Weld Metals, Buying House and Arc Systems.

"That is why we have an interest in only 25 per cent of the local market," he said. "We have no interest in a tussle for local market share, but one must realise that whether in the (wider) Caribbean market or in Jamaica, competition is good for any economy."

Nahmiache's business relationship with Jamaica dates back to December 1999 when he brought in 15,000 tonnes of cement produced in Russia to test the local market. Whereas that project did well, the Moroccan-born businessman would not return to Jamaica until 2006 when he forged a partnership with St Ann-based Lydford Mining Company Limited to construct a cement plant in St Ann, but strong resistance from tourism and cruise shipping interests on the north coast discouraged any plans for further business.

"The south coast worked out even better for us because Jamaica has the best raw material for making cement and the limestone located on the south coast is the best in the world," said Nahmiache, adding that "our laboratories in Canada and Beijing can attest to that".

Own power

In addition, he said, "our engineers have figured a way of using your tailings (waste from processed bauxite) as part of our mix for our raw material. So, our mix will include clay, iron and calcium carbonate." Limestone would be sourced from Cemcorp's own quarrying operations at Rose Hall, Clarendon, while gypsum would come from Caribbean Cement Company's Rockfort facility.

Noting the high costs of energy in Jamaica and the crippling effect it could have on manufacturing, Nahmiache said the company's intention was to keep costs down by generating its own power. Consequently, energy supply for Cement Jamaica would come from a 54 megawatt clean-coal power plant the company expects to set up at Port Esquivel, with the likelihood that any surplus generated would be sold to the Jamaica Public Service Company (JPSCo).

"Our cement plant will require about 35 to 39 megawatt to run so we might be supplying the extras back to JPSCo or building ancillary plants that are high-power consumption, such as steel plants."

For the CemCorp boss, the best time to start such an operation is now given that the global economy is showing signs of recovery amid the expected increase in the demand for infrastructure and housing.

PHILIPPINES: DTI to summon cement makers for raising prices

The Department of Trade and Industry (DTI) Tuesday said it will summon cement manufacturers to explain why cement prices went up in the local market.

"They have to explain... the DTI would look at why they raised prices. We'll call a meeting with them," DTI Undersecretary Zenaida Maglaya said told reporters Tuesday.

Maglaya said the three leading cement firms did not send their respective representatives to a recent meeting with the department and dealers of construction materials.

Industry group Cement Manufacturers’ Association of the Philippines was at the meeting but it did not comment on individual price adjustments of its members, according to the trade undersecretary.

Steel and wood suppliers have told the DTI their prices may go up, but the department is yet to receive documents or computations justifying any price increase, she said.

Prices of cement brands Republic and Rizal rose 2.6 percent and 2.5 percent to P200 and P205 per 40-kilogram bag, respectively, two weeks ago on "high cost of fuel in the world market," the DTI's price monitoring report showed.

Republic is produced by publicly listed Republic Cement Corp., and Rizal is a brand of Cemex Philippines.

Holcim Philippines Inc., meanwhile, had said it "will adjust its prices as it normally does whenever its costs, particularly fuel, have gone up."

Eduardo Sahagun, Holcim Philippines senior vice president for sales, marketing, distribution and technical services, had said the company's price adjustments would be "within the current SRPs [suggested retail prices designated by the DTI]" and "will be different per area."

AFRICA: EGYPT: Suez Cement Group trade unionists attacked by thugs

Trade unionists protesting the Suez Group for Cement's policy on profit sharing are denied entry into the company's annual general assembly as thugs brutally descend on their delegation

Trade unionists from the Suez Group for Cement were attacked by thugs at the Airport Sheraton Hotel after trying to attend the company’s general assembly, which typically consists of the board of directors, the company’s trade union and government representatives.

"Thugs the size of door frames grabbed me and broke my leg,” shouted Mohamed Abdel Monsef, head of the trade union.

Abdel Monsef claimed that Omar Mehana, board director of the Seuz Group for Cement, hired the thugs who attacked the delegation, denying them entry into the hall were the assembly was gathering. 

The company’s general assembly meets annually to discuss financial reports and company earnings among other matters. By law, workers are allotted ten per cent of company revenues. Today, when the board announced that it would not grant its workers their profit shares, the trade unionists began protesting the decision, but were denied entry into the hall.

Ramadan Omar, general-secretary of the Suez Group trade union, stated: “After being denied entry into the assembly, we will return to the company’s headquarters in Torah and continue our sit-in.”

The goal of the sit-in, according to Omar, will not be to disrupt the company’s production but to deny the board entry into company headquarters.

Suez Group, one of the largest cement producers in Egypt, is comprised of several companies with production facilities in Suez, Torah, Kattameyya, Helwan and El-Minya. The company which employs more than 3,000 workers was bought out by an Italian cement company called Italcementi Group in 2005.

Abdel Monsef stated that “Torah Cement and El-Mahla Textiles were the first companies to organise strikes in 2005, opposed to company policies on profit-sharing.”

A press conference will be held tomorrow at 10:00am at the Torah Cement factory to state the demands of the trade union, namely the renationalisation of the company.

AFRICA: NIGERIA: Ebonyi plans rice processing plants, cement factory



PLANS are on by the Ebonyi State Government to establish three regional rice processing plants as well as a market at Afikpo North Local Government Area.

The market will serve Afikpo, the second largest town after Abakaliki, the state capital and the headquarters of Ebonyi South Senatorial District.

The three rice processing plants would be sited at Osso Edda in Afikpo South, Onueke in Ezza South and Ikwo council areas.

Governor Martin Elechi, who disclosed this during his campaign rally at Afikpo North and Afikpo South local government areas, said that the proposed regional market in Afikpo North lcouncil, for which land had already been acquired, would complement the international market currently under construction at Abakaliki at the cost of about N13 billion with the capacity of 5,355 stalls.

Elechi solicited the votes of the people of Afikpo North and Afikpo South council areas to enable him return to office for second term, stressing that such opportunity would help him complete some of the ongoing projects in the zone and in the state in general, as well as to execute more for the economic development of the state.



The governor promised to tackle youth unemployment with the establishment of a cement factory during his second term, adding that a site had been located while the coring and other geo-physical survey had already commenced.

He said that when completed, the proposed cement factory would employ 20,000 youths of the state, while a new agricultural policy he had put in place would take care of the remaining unemployed youths.

Elechi said that 247 indigenes of Afikpo North council benefited from the state micro credit scheme, making the council the third largest beneficiary after Ivo and Izzi which came first and second.

The governor appealed to the people of the area to remain peaceful at all times as no development can take place in an atmosphere of violence.

He urged the people to vote all the Peoples Democratic Party (PDP) candidates from President Goodluck Jonathan to all the House of Assembly candidates.

In their remarks, stakeholders in the area as well as various candidates of the party including Sunday Ogbu Oji for Senate, Christopher Omo-Isu for Afipko North/South federal constituency, and all the House of Assembly candidates, expressed gratitude to Elechi for appointing their sons and daughters into various state and federal positions, including the Minister of Health, Prof Onyebuchi Chukwu, the new Head of Service of the state, Mrs Ugo Nnachi, the state Chairman of the party, Chief Ugoji Ama Oti, as well as commissioners and chairmen of boards and parastatals.

The people of the area also assured Elechi and Jonathan of their votes, saying that they had benefited a lot from his administration in the area of roads and bridges.

Tuesday, March 15, 2011

INDIA: Frayed tempers on cement prices

Himachal Pradesh is home to half a dozen mega cement plants, but consumers in the state continue to pay high prices for cement, higher than even neighbouring Punjab. The issue caught the state’s BJP government on the wrong foot in the Assembly on Monday. 

The government also faced accusations of extending undue concessions and favours to the cement companies — “only to allow them to sell cement at exorbitant rates to Himachalis”. Congress MLAs led by PCC president Kaul Singh Thakur, Mukesh Agnihotri and joined by senior BJP member Roop Singh Thakur, suggested that directions should be issued to the cement manufacturers in Himachal to control their prices. Agnihotri said: “You have recently regularised the land in favour of Jaypyee-which has also sponsored T-20 cricket series in Himachal Pradesh but why is the government helpless in regulating the rates of cement in the state? We are also providing them with water,electricity and allowing destruction of the environment .

ARGENTINA: El cemento, el hierro y el ladrillo, con incremento de precios del 6 al 10%

La suba en la mayoría de los insumos para construir se ubica entre los $2 a $3, con excepción de los ladrillos comunes.

Los materiales para la construcción cerraran el primer trimestre del 2011 con incrementos de precios que promedian el 6% aunque, algunos de ellos como el hierro tuvieron un ajuste durante marzo que incrementó su valor en casi un 10%. 
La noticia fue confirmada ayer por EL LIBERAL luego de un relevamiento realizado en una decena de corralones minoristas que comercializan diversos materiales para la construcción. Materiales como el cemento, el hierro, la cal, las viguetas y los ladrillos huecos ajustaron sus valores en estos primeros meses del año. 

En tanto, otro caso destacable pero cuyo incremento obedece a una situación estacional es el ladrillo común que llegó a un valor de hasta $600 el millar, según el sitio en el que se consulte, cuando hace un mes se ubicaba entre $480 y $500. Asimismo, una excepción entre los incrementos es el precio de los áridos, entre ellos la arena que se ubica en los $190 los 6 metros, o sea el equivalente a una carga completa de un camión. 

A su turno, uno de los materiales clave para toda construcción como el cemento tuvo un ajuste en su valor que se ubicó en el orden del 5%. De este modo, la bolsa de 50 kilogramos se ubica en la actualidad entre $34 y $35 cuando a principios de año costaba entre $32 y $33. 
Desde un corralón ubicado en avenida Belgrano al 4.900, indicaron que “el valor del cemento ya hace un tiempo que viene subiendo, el año pasado estaba a $30, pero luego avanzó a $31, más tarde a $33 y ahora hasta $35”, indicó Alberto encargado del local. 

Desde otro negocio de la calle Libertad, al oeste de la ciudad, señalaron que “el cemento ha subido entre un 5 y 6% en este mes, con lo cual la bolsa del Loma Negra está en $36 y el de Minetti en $34, pero sí los precios de varios materiales han sufrido un ajuste”. 
En un tercer negocio ubicado sobre la avenida Aguirre al 600, Ramón, vendedor de ese comercio confirmó el incremento en este material pero también en el hierro, el ladrillo y la cal. 
“El hierro viene con aumentos de 3 ó 4%. Por ejemplo la barra del 8 –la más utilizada en la construcción- cuesta $30 cuando a principios de año valía $27. La bolsa de cal viva también ha subido de $14 a $16”, indicó. 

Desde otro negocio ubicado sobre la avenida Aguirre, indicaron que “el ladrillo común ha aumentado mucho de precio desde febrero y por las lluvias, ahora está en $550 y hay quienes lo cobran hasta $600 el millar, cuando estaba $450 a $480”. 

La suba de materiales no se circunscribe a la capital santiagueña. Desde un negocio del rubro ubicado en Mitre al 400 de La Banda, apuntaron que “el mil de ladrillos se vende a $600 , pero es cierto todo ha empezado a subir: el un 6,5%, las viguetas un 6% y están a casi $40 cada una, el ladrillo hueco por unidad ha pasado de $5 a $6”, agregó

PARAGUAY: Fábrica Nacional de Cementos administrará Complejo Cementero Andino

La Fábrica Nacional de Cementos administrará los bienes que conforman el Complejo de Cemento Andino para continuar impulsando el desarrollo de infraestructuras en el país. Así lo establece la resolución publicada por el Ministerio del Poder Popular para Ciencia y Tecnología e Industrias Intermedias en Gaceta Oficial 39.631. 

El Mundo Con esta medida, la Junta Directiva de esta empresa se encuentra facultada para suscribir los actos y documentos inherentes a la gestión diaria y que sean necesarios para su funcionamiento, reseñó AVN. De igual manera, la resolución establece que la junta de la Fábrica Nacional de Cementos deberá presentar ante el despacho del referido Ministerio el informe mensual de sus actuaciones. 

La Corporación Cemento Andino está comprometida en la creación de valor y el desarrollo de las comunidades con altos niveles de producción, calidad y servicio, cumpliendo con la normativa vigente y las exigencias. Asimismo, debe cumplir con el mejoramiento continuo de los procesos, que genere un sistema de calidad, salud, seguridad ocupacional y medio ambiente que beneficie el desarrollo endógeno de la región. A partir de agosto de 2006 la empresa se encuentra en manos del Gobierno Nacional.

ESPAÑA: El consumo de cemento en Andalucía bajó un 13,3% en el último año



El consumo de cemento en Andalucía descendió en los últimos doce meses, de marzo de 2010 a febrero de este año, en 637.0000 toneladas, lo que supone una caída del 13,32 por ciento, ha informado hoy en un comunicado la Agrupación de Fabricantes de Cemento de Andalucía (AFCA).

El mercado andaluz del cemento registró en ese periodo un consumo de 4.149.655 toneladas, frente a los 4,7 millones de los doce meses anteriores alcanzados en febrero de 2010.

Entre marzo de 2010 y febrero de este año, las exportaciones (cemento+clinker) fueron de 661.427 toneladas de cemento, un 89,78% más en relación con la cifra interanual obtenida en febrero del pasado año.

Las importaciones (cementos+clinker) fueron de 334.845 toneladas, frente a las 798.108 del periodo anterior, con una reducción del 58,05 por ciento, según el comunicado.

La AFCA ha asegurado que, aunque el consumo de cemento se sitúa en los dos primeros meses de este año en niveles parecidos a ese mismo periodo de 2010 -ha bajado un 0,36%-, si se descuenta "el adverso efecto climatológico" registrado al comienzo de 2010 "estaría arrojando tasas negativas superiores al 10%" en enero y febrero de este año.

Según los datos mensuales del pasado febrero, el consumo de este producto en Andalucía subió un 4,12% (275.986 toneladas) en relación con el mismo mes del año anterior, aunque tanto las exportaciones (31.646 toneladas) como las importaciones (8.891) disminuyeron un 52,19% y un 68,10%, respectivamente.